Köpeklerde Lyme Hastalığı

Lyme hastalığı veya borreliosis, insan ve hayvanların ikisini birden etkileyen kenelerle bulaşan bakteriyel bir hastalıktır. Hastalık ilk defa Amerika’da köpeklerle 1984 yılında  görülmüştür.Lyme hastalığına, burgu şeklindeki Borrelia burgdorferi bakterisi neden olmaktadır.

Bu hastalığın taşıyıcısı kenelerdir. Keneler, kan emen parazitlerdir, hayatlarını diğer canlıların üstünde geçirirler. Enfekte kene ısırdığında, bakteri konakçı hayvanın kanına bulaşır.

Hastalık çok hızlı yayılabilir. Çalışmalar, su kuşları ve diğer göç eden kuşların, enfekte kenelerin yayılmasına yardımcı olduğunu göstermiştir. Köpekler ve vahşi yaşam enfekte alanda dolaşarak enfekte keneleri açık alanlara ve evinizin arka bahçesine getirirler. Sahipleri ile birlikte seyahat eden köpek enfekte keneleri uzak alanlara yaymaktadır.

Tenha ağaçlık alanlara, insanların yaşadığı veya serbest zamanlarının harcadığı, keneler ve lyme hastalığı bakterisi için doğal alanlardır.

Yine, son yıllardaki çalışmalar köpeklerin B.burgdorefi için konakçı olabileceklerini göstermiştir. Hastalık belirtileri göstermeden, köpekler lyme hastalığı bakterisini bulundurmaktadırlar ve bakteriyi öncelikle enfekte olmayan kenelere yaymaktadırlar. Bu sizin köpeğinizin de lyme hastalığına yakalanacağı anlamına gelmemekte, sadece hastalığın yeni keneleri enfekte ederek yayılmasına yardımcı olmaktadır.

Köpeklerdeki Lyme hastalığının klinik belirtileri arthritis, aniden giren şiddetli ağrı ve topallık, ateş, bitkinlik, iştah kaybı ve depresyondur. Lyme hastalığı kalp, boyun ve böbrekleri de etkilemektedir.

Köpeğinizi Lyme hastalığına karşı korumak için yapmanız gerekenler;

1. Köpeğinizi her dışarı çıkışından sonra fırçalayınız. Eğer köpeğinizin derisine kene yapışmışsa dikkatlice cımbızla arkasından sağlamca tutarak ve yavaşça kenenin ağız kısmını dışarı çıkartarak uzaklaştırın.

2. Veterinerinizin önerdiği kene ilaçlamalarını yaptırın

3. Köpeğinizin oynadığı alandaki otları kısa kesin

4. Bahçenizi önerilen bir kene öldürücü ile temizleyin

5. Veterinerinize Lyme Vax aşısı ile ilgili bilgi sorun.

Lyme vax köpeklerin lyme hastalığı için geliştirilmiş tek aşıdır. Uzun  yıllar süren güvenlik ve etkinlik testleri yapılarak geliştirilmiştir. Laboratuar ve saha testleri aşının B.burgdorferi ile enfekte olmadan önce aşılanmış köpeklerde oldukça etkili olduğunu göstermiştir. 2-3 hafta arayla yapılan (iki uygulamalı) ilk aşılamayı takiben köpekler senede bir kez aşılanırlar.